onderhoud

De salamander 2 is gebouwd in 1924 bij de werf Bodewes in Foxhol.het schip weegt 45.963 kg. en is geheel geklonken.Het schip is van het type “luxe motor” is 22 meter lang en 3.10 meter breed en gaat 1.05 mtr. diep. Dit is vrij smal, maar dit was bewust gedaan omdat het schip, wat voornamelijk met groente en fruit voer ook goed in het Westland uit de voeten moest kunnen.Oorspronkelijk stond er een 1 cilinder motor DEUTZ 24 pk in deze startte op lucht.Maar in 1968 is het huismerk PERKINS geworden eerst een 4 cilinder 60 pk. Daarna in 1988 een 6 cilinder 90 pk.En in 1997 een 6 cilinder 135 pk 3.54 liter.Het schip kan een snelheid halen van 16.6 km/uur.(ruim 9 knopen.De laatste verbouwing heeft in 1991 plaats gevonden. Alles is opgebouwd met de geldende veiligheidsnormen en brandvertragende materialen met certificaten en waterdichte schotten.Dit schip verkeerd in een prima staat van onderhoud. Dit kan alleen door er zorgvuldig mee om te gaan, en beschadigingen direct bij te werken maar belangrijker is om deze te voorkomen.(hier ben ik zeer alert op). Dit is de reden waarom er absoluut niet in verf mag worden gesneden, want je krijgt de beschadigingen er nooit meer 100% uit

De salamander 2 in 1966, heette toen flipper en was de eerste sportvisboot van Tholen.De stuurhut was net als bij een locomotief open van achter ook was het schip nog met de originele Deutz 24 pk.

De salamander 2 in 1978.

De salamander 2 tijdens de verbouwing, zoals je ziet was alleen het casco nog over.

Hier is met een kraan de nieuwe opbouw erop gezet,de opbouw woog 5 ton.

Bij het plaatsen van de laatste nieuwe motor van 135 pk is er ook een nieuwe 4-blad schroef gezet, met doorsnede van 76 cm. Deze is geleverd en in een keer goed berekend op het juiste toerental door JOOREN SCHEEPSCHROEVEN uit Dordrecht.

In februari 2003 is er een boegschroef ingebouwd.Bij scheepswerf Van Os in Yerseke.Het hele vooronder is gelijk gerenoveerd en zoals je ziet zijn de klinknagels van 1924 nog in prima staat.

klaar voor de tewaterlating op de huid onder de waterlijn zijn ong. 60 kg zinkanodes aan gebracht deze voorkomen dat het schip aan getast wordt door elektrolytische werking na 1 jaar is er zo’n 30 kg opgegeten door het elektrolyt

zwemmen maar weer.

www.salamander2.nl

Aan deze pagina wordt nog gewerkt!!